Află de ce dezvoltarea personală este fundamentală în activitatea tinerilor sportivi
Sportul înglobează toate activitățile fizice și competiționale ce au ca scop îmbunătățirea abilităților fizice (atleticism, dexteritate, anduranță) într-o manieră care produce satisfacție practicantului și, în unele cazuri, delectarea spectatorilor. Practicat regulat, sportul îmbunătățește concentrarea (claritatea gândirii și abilitatea de a asimila informații) și calitatea somnului și ajută, totodată, la menținerea unui tonus muscular bun și a unei greutăți optime.
Din punct de vedere al beneficiilor de la nivel psihologic, practicarea sportului are capacitatea de a contracara simptomele specifice anxietății, depresiei și efectele negative ale stresului cotidian, iar, în cazul sportului de performanță, acesta contribuie la îmbunătățirea stimei de sine și la crearea unei imagini de sine realiste din punct de vedere al aspectului, dar și al abilităților. Încrederea în sine, disciplina, atitudinea pozitivă, autocontrolul și reglarea emoțională sunt consecințe importante ale practicării sportului, astfel că această activitate ar trebui să facă parte din educația fiecărui copil.
La modul ideal, un copil care practică un sport într-un cadru organizat va fi ajutat să își dezvolte abilități necesare vieții de adult. Astfel de capacități sunt deseori numite “formatori de caracter”, dar întrebarea este cum pot fi ele dobândite. Sportul are un potențial extraordinar în dezvoltarea constructivă a tinerilor, însă este la fel important să se înțeleagă și să se scoată în evidență potențialele capcane ale practicării sportului de performanță.
Cu ajutorul programului de dezvoltare personală special conceput pentru tinerii sportivi*, specialiștii Centrului Hope and Help vin în întâmpinarea nevoilor copiilor, părinților și antrenorilor, vizând provocările ce pot apărea în practicarea sportului. În sport, și nu numai, dinamica dintre coechipieri, relaționarea și comunicarea sunt esențiale pentru atingerea obiectivului final, însă nu este neobișnuit să apară blocaje sau conflicte. Gestionate necorespunzător, acestea au potențial distructiv pentru echipă, ceea ce ar putea afecta randamentul tinerilor sportivi.
În cadrul programului de dezvoltare personală, ne vom concentra atenția, înainte de toate, pe identificarea punctelor forte ale echipei și pe conturarea identității acesteia, în funcție de calitățile sportivilor, dar și ale echipei. De multe ori, acolo unde există deja tensiuni sau conflict, focusul se pune pe elementele negative, astfel că schimbarea definiției, stabilirea obiectivelor și a unui regulament de ordine interioară care să aibă în vedere interesele tuturor, sunt strategii extrem de utile pentru a readuce armonia în cadrul echipei.
Foarte frecvent în sportul de performanță se pune accentul mai degrabă pe competiție și mai puțin pe progres, mai mult pe ostilitate, frustrare și presiune negativă, decât pe încredere și prietenie. Este important de înțeles, atât pentru antrenor, cât și pentru părinte, că sportul influențează enorm dezvoltarea copiilor, nu doar din punct de vedere fizic, cât și psiho-emoțional. Copilul va trebui învățat să deprindă mecanisme de coping sub presiune, să aibă abilitate de a lucra în echipă și să dea dovadă de fair play. Competiția îi va oferi posibilitatea de a își evalua abilitățile, însă atunci când se dă prea multă importanță câștigului, se pierde adevărata plăcere a întrecerii – strădania. Copilului trebuie să i se transmită în permanență că reușita se poate măsura și prin a obține mai mult decât data trecută sau decât la ultimul antrenament, prin atingerea scopului personal.
Presiunea competiției este un factor de interes tocmai pentru că felul în care aceasta este resimțită este pur subiectiv. Este clar că fiecare sportiv va privi și se va raporta diferit la întrecere. Așadar, ceea ce poate fi stresant pentru un copil, nu va reprezenta o problemă pentru altul. Acest lucru ține de unicitatea copiilor, caracteristică ce ar trebui înțeleasă și respectată de fiecare antrenor în parte.
Pentru a evita dezamăgirea și pentru a îl ajuta să integreze sănătos eșecul, copilul va trebui ghidat în stabilirea obiectivelor realiste și măsurabile, pe care să le poată adapta constant, în funcție de progres. Dacă tânărul sportiv își va fi atins scopul personal, atunci va simți că are succes. Cei mici se simt bine în pielea lor atunci când au o imagine de sine pozitivă, iar sportul le poate oferi asta, dacă elementele competitive vor fi corect gestionate.
Deseori copiii capătă idei greșite cu privire la potențialul lor de la adulții din jur, astfel că insatisfacția va fi cu atât mai mare în cazul eșecului. Câteodată părinții, și chiar antrenorii, au așteptări prea mari. În oricare dintre cazuri, acestea pot deveni o sursă de stres dacă cel mic nu se poate ridica la nivelul așteptărilor. Copiii au nevoie să le fie permanent recunoscute abilitățile și nu ar trebui lăsați să se compare cu alți sportivi decât cu scopul de a învăța și progresa și doar atunci când comparația este echitabilă.
La fel de important este modul în care le este transmis copiilor mesajul că toate emoțiile lor contează și sunt acceptate, fie ele negative sau pozitive. Sigur că gelozia, invidia sau sentimentul de nedreptate vor apărea și este firesc să se întâmple. Validat și încurajat în permanență să își trăiască emoțiile, copilul se va putea concentra pe ceea ce contează cu adevărat: relația cu coechipierii, camaraderia, atingerea obiectivului final și, poate cel mai important, progresul.
Activitățile practice ale programului de dezvoltare personală și implicarea permanentă a copilului în proces, s-au dovedit de un real succes. În lucrul cu tinerii sportivi ne bazăm pe comunicare constructivă și exerciții distractive, cu scopul de a face participarea cât mai plăcută și receptarea cât mai eficientă a mesajului.
O atenție deosebită o acordăm antrenorului, care, nu întâmplător, este personajul-cheie în asigurarea climatului pozitiv și sănătos. El este cel care va determina, în cele mai multe dintre cazuri, continuarea implicării din partea tinerilor sportivi, prin urmare va trebui să cunoască factorii care vor face activitatea fizică să fie plăcută.
*Programele de dezvoltare personală se adresează tuturor copiilor cu vârsta cuprinsă între 7 și 15 ani, care practică un sport organizat în cadrul unei echipe. Durata este de 120 de minute, iar subiectele abordate vor fi adaptate în funcție de specificitatea grupului și a problematicii prezentate.
Dacă ești antrenor și ți se pare că elevii tăi nu mai dau randament, sau părinte care întâmpină dificultăți în a își motiva copilul sau a îl ajuta să depășească eșecul, îți putem veni în ajutor!
Detalii suplimentare aici:
https://hopeandhelp.ro/contact/
Add Comment