Grupuri de Dezvoltare Personală

Grupuri de Dezvoltare Personală pentru Copii

Copilăria este perioada cu cel mai profund nivel de acumulare de informații, deprinderi și abilități. În contextul familiei copilul învață despre sine, reguli, limite și valori și tot aici se pun bazele competențelor viitorului adult. Anii copilăriei sunt esențiali pentru formarea personalității și evoluția comportamentului.

Un copil securizat emoțional va avea parte de o dezvoltare armonioasă, în care responsabilitatea și independența sunt extrem de valoroase. Copilul preia din familie toate elementele de care are nevoie pentru a face desprinderea de aceasta cât mai facilă, dar și pentru a funcționa eficient în societate. Aceste aspecte, dar și eventualele provocări în adaptare, vor putea fi ușor de observat în momentul în care copilul pătrunde în universul școlar.

A fi martorii poveștii și dezvoltării unui copil este un proces intens și hrănitor. Din poziția de părinte sau figură importantă de atașament, ori de profesor, învățător sau specialist în sănătate mintală, există multă responsabilitate în procesul de creștere, îndrumare și educare. Caracteristica cea mai importantă a unui copil este curiozitatea, așadar este dezirabil ca aceasta să îi fie satisfăcută sănătos.

Grupuri de Dezvoltare Personală

Grupuri de dezvoltare personală pentru adolescenți

Adolescența timpurie începe undeva în jurul vârstei de 12 ani și debutează cu pubertatea. Aceasta durează până la 18 – 20 de ani, atunci când adolescentul pășește în etapa tinereții și a maturizării și devine practic adult.

Ca și precursoarea sa, adolescența este marcată de multă confuzie și curiozitate. Dacă în copilărie vorbim despre formarea identității și modul în care copilul se descoperă în familie și ulterior în cercurile sale sociale (grădiniță, școală), adolescența reprezintă perioada cu cele mai multe întrebări despre sine.

Trecerea de la copilărie la adolescență poate fi dificilă. În acest context, adolescentul începe să se responsabilizeze și să se proiecteze în viitor. Foarte importante pentru adolescent sunt acum independența și intimitatea, pe care le cere insistent, uneori chiar cu prețul dezechilibrării întregului sistem familial. Nu este nejustificat ca în această etapă să apară cele mai multe conflicte între părinți și copii.

Beneficiile procesului de dezvoltare personală

Participarea la un curs de dezvoltare personală poate fi privită ca o formă de ajutor pentru copilul care pornește în călătoria auto-cunoașterii, precum și pentru adolescentul care începe să se descopere din mai multe perspective. Scopul unei astfel de activități este de a le oferi acestora instrumentele necesare creșterii stimei de sine și adaptării la diferite situații de viață.

Prin autocunoaștere înțelegem procesul de explorare și structurare a propriului set de caracteristici (calități, abilități, emoții, atitudini, credințe, valori), în urma căruia rezultă imaginea de sine. Cunoașterea și acceptarea de sine sunt variabile fundamentale în funcționarea și adaptarea optimă în mediul social, în menținerea stării de bine, dar și a echilibrului emoțional. Acceptarea necondiționată (indiferent de performanțe) și gândirea pozitivă sunt atitudini care favorizează dezvoltarea.

Consecințele unei imagini pozitive de sine se văd în modul de relaționare, în performanțele școlare, în felul în care copilul/adolescentul interpretează situațiile noi ca fiind provocatoare și nu amenințătoare, în independență și implicare, în exprimarea adecvată a emoțiilor, fie ele pozitive sau negative, în asumarea consecințelor și evaluarea realistă a competențelor personale.

Activitățile din cadrul grupului de dezvoltare personală au în vedere consolidarea cunoașterii, a exprimării emoționale și a controlului și sporirea motivației și a dorinței de a învăța, astfel că prin deprinderea acestor abilități copiii/adolescenții vor fi ajutați, nu numai să câștige aprobare socială imediată, dar și să dezvolte o fundație de succes pentru viitorul adult.

În societatea actuală nevoile de auto-actualizare, fericire și productivitate sunt mai dezirabile ca niciodată, așadar dezvoltarea personală facilitează atingerea lor încă de timpuriu. Ea promovează totodată educația practică și schimbul de experiență, întrucât toate activitățile sunt realizate cu participarea fizică în cadrul unui grup.

Dezvoltarea personală poate aduce numeroase beneficii și în context educațional școlar, întrucât îi oferă copilului/adolescentului un cadru real de socializare și cooperare și posibilitatea de a își elabora un plan de învățare și acumulare de cunoștințe de tip autodidact, încurajând în același timp o atitudine pozitivă asupra procesului de învățare.

Grupuri de Dezvoltare Personală

Obiectivele procesului de dezvoltare personală

Prin procesul de dezvoltare personală ne propunem crearea unor grupuri de socializare și învățare, într-un cadru prietenos și semi-formal, facilitat de specialiști cu experiență în lucrul cu copiii. Obiectivele activităților din cadrul grupurilor de dezvoltare personală sunt variate, fiind centrate pe  comunicare constructivă, exprimare verbală și nonverbală, spontaneitate, creativitate, autonomie, deprinderea de abilități sociale și respect.

Prin activitățile puse în aplicare prin joc și cu ajutorul tehnicilor de comunicare, terapie prin mișcare, artterapie și dramaterapie, vom urmări: antrenarea empatiei, facilitarea exprimării emoționale, stimularea cooperării și a lucrului în echipă, activarea spontaneității și identificarea de modalități creative de soluționare a conflictelor.

În cadrul activităților cu copiii mai mari și adolescenții, se va pune accent pe discuțiile libere, obiectivul fiind acela de îi ajuta să își îmbunătățească discursul și să se exprime coerent și fără trac în public. De interes pentru adolescenți găsim că este autocunoașterea și identificarea aptitudinilor, competențelor și ariilor de interes, ceea ce vine în sprijinul descoperirii vocației și orientării în carieră.

Finalitatea cu succes a unui proces de dezvoltare personală urmărește, totodată, descoperirea sinelui, a calităților, defectelor și resurselor personale, setarea limitelor, sporirea încrederii în propria persoană, dar și în ceilalți, dezvoltarea abilității de leadership,  respectarea regulilor și familiarizarea cu normele sociale.

 

Contactați-ne: