Logopedie pentru copii: Exerciții, activități și sfaturi pentru părinți
Unii copii au abilitatea de a vorbi însă nu reușesc să fie cursivi în ceea ce vor să spună. Pot avea dificultăți în a-și exprima gândurile în propziții complete deoarece nu reușesc să despartă corect cuvintele în silabe, iar acest lucru poate duce la o incoerență verbală. Astfel de probleme, netratate la timp pot forma o barieră în limbajul expresiv al copilului, care se va simți neîncrezător, cu stimă scăzută de sine, iar ulterior se va izola de ceilalți copii.
Ce este logopedia?
Logopedia este o metodă de intervenție ce se focusează pe îmbunătățirea limbajului copilului, pe dezvoltarea abilității de a înțelege procesul vorbirii și de a preveni probleme precum tulburările fonologice sau vocale. Tehnicile logopedice ajută copilul să se exprime mai bine prin intermediul limbajului verbal și nonverbal. De cele mai multe ori, copiii care prezintă tulburări de limbaj au dificultăți în a articula cuvinte și în a se exprima fluent. De asemenea, copiii care prezintă astfel de tulburări, au tendința de a vorbi fie încet, fie zgomotos, astfel că logopedia se concentrează și pe ajustarea pronunției dar și a tonului și volumului.
Copiilor care suferă de tulburări de vorbire le este greu să transmită un mesaj altora folosind cuvintele, propozițiile sau scrisul. De asemenea, aceștia se străduiesc intens să folosească corect gramatica, să încadreze cuvintele într-o propoziție și să descrie anumite evenimente. În general, copiii sunt reticenți în discuții sau vorbesc cu pauze. Este dificil să înțelegem ce vor să spună, însă acest lucru nu înseamnă că este neapărat nevoie de intervenție logopedică.
Iată câteva criterii pentru a înțelege când este necesară intervenția logopedică. Copilul are nevoie de logopedie dacă:
- Oamenilor le este greu să înțeleagă ce spune copilul. Acesta pare că se chinuie să rostească cuvinte sau să-și traducă gândurile în cuvinte. Discursul copilului este tulburat de bâlbâială, repetare, prelungire a unor sunete și blocaje. Copilul nu a dezvoltat abilități sociale precum dezvoltarea prieteniilor cu alți copii, contactul direct, jocul colectiv.
- Copilul poate avea o pronunție perfectă și poate fi și un cititor timpuriu. Însă este posibil să mai aibă nevoie de terapie logopedică pentru a-și perfecționa abilitățile pragmatice de limbaj sau procesul de utilizare a limbajului în mod adecvat în scenariile sociale pentru a avea o conversație, pentru a-și face prieteni noi sau simple cereri către cineva.
- Un copil poate avea nevoie de terapie logopedică din cauza dizabilităților sau a unor condiții medicale precum autismul sau deficiența de auz, deoarece acestea afectează capacitatea de a comunica.
Recomandare: Chiar dacă aveți copilul înscris într-un proces de intervenție logopedică, este de preferat să practicați și acasă exerciții fono-articulatorii pentru a veni în sprijinul terapiei. Idei de excerciții pentru acasă
Exerciții în oglindă
Oglinzile oferă feedback vizual. Majoritatea copiilor cu tulburări ale vorbirii nu știu să-și miște gura pentru a forma sunete exacte. Vorbirea în fața unei oglinzi îl ajută pe copil să privească cum își mișcă gura atunci când scoate un anumit sunet.
Exerciții motorii orale
Motorul oral se referă la utilizarea mușchilor din interiorul gurii, inclusiv buzele, obrajii, maxilarul și limba. Toate aceste părți sunt legate de mușchi, care pot fi puternici sau slabi, coordonați sau necoordonați. Avem nevoie de abilități motorii orale puternice pentru a putea vorbi, mânca, înghiți sau bea. Iată diferite exerciții motorii orale pe care le puteți exersa împreună cu copiii în confortul casei:
Mișcările buzelor sunt un exercițiu oral excelent pentru copii.
Spune ooo, apoi eee. Combinați „oo-ee”. Toate aceste afirmații au modele diferite de mișcare. Rugați copilul să zâmbească larg, să se relaxeze și să repete. Copilul își poate umfla obrajii în timp ce ține buzele închise. În mod alternativ, poate umfla câte un obraz și se poate odihni pe celălalt. La fel se poate face și cu buzele. Poate umfla buza superioară urmată de buza inferioară. Relaxare. Repetare.
Mișcări ale limbii
Ajută copilul să pronunțe din vârful limbii următoarele sunete: „t-t-t-t”, „d-d-d-d” „p-p-p-p.” Roagă-l să spună „du-te” cu exagerare/apăsat. Spune-i copilului să-și țină limba și să nu o sprijine pe buze sau dinți. Trebuie să strângă limba și apoi să se relaxeze.
Mișcări ale obrajilor
Puteți consolida mușchii obrazului copilului cu aceste mișcări: Cereți-i copilului să-și țină buzele lipite și să contracteze obrajii. Formați poziția gurii pentru pronunția sunetului „o” , iar buzele mișcați-le printr-o mișcare circulară. Relaxați-vă și repetați. Folosiți un pai pentru a bea apă. Tot cu paiul puteți sufla într-un pahar pentru a face baloane.
Add Comment