Familia și rolul ei în formarea educației
Familia și rolul ei în formarea educației

Menirea educaţiei este aceea “ de a înălţa pe culmi mai nobile de viaţă – omul”. (Gentil, G. The Reform of Education). Problema educaţiei este abordată astăzi în strânsă legătură cu problematica lumii contemporane, lume caracterizată prin importante transformări, prin cerinţe şi aspiraţii specifice, prin schimbări în toate domeniile.

Educaţia trebuie să se manifeste în permanenţă ca o acţiune unitară, coerentă, iar implicarea acestui deziderat rezidă în strânsă legătură dintre familie şi mediul educaţional. Acest lucru impune ca părinţii să fie parteneri egali în educaţia copilului. “Meseria” de părinte este grea.

În condiţiile unei atmosfere familiale echilibrate şi prielnice dezvoltării copilului de vârsta preşcolară, familia este în primul rând cadrul existenţei biofizice, al acestei dezvoltări. Un anumit regim igienico – sanitar necesar dezvoltării fizice sănătoase şi armonioase înseamnă asigurarea unui program al zilei care să respecte ore de somn, alimentare, activităţi, joc, plimbări.

Un judicios echilibru al acestora în raport cu disponibilităţile copilului preşcolar trebuie să evite suprasolicitarea fizică şi mai ales nervoasă a organismului foarte fragil. În răgazul de timp petrecut in mijlocul familiei obiectivul principal trebuie să fie al păstrării sănătăţii fizice, al creşterii normale şi mai ales al călirii organismului prin mijloace ce trebuie bine cunoscute celor ce asigura securitatea fizică a copilului.

Un bun dobândit şi mult apreciat, câştigat de către copil în primul rând în familie este comportamentul moral ca rezultat al unui sistem de cerinţe precise, categorice dublat de un permanent respect pentru copilul care trebuie să se simtă iubit şi ocrotit. În accepţiunea cea mai largă a termenului, “copil bun” reprezintă în fapt suma trăsăturilor pozitive structurate în dinamica comportamentului : sârguinţă, cinste, iniţiativă creatoare, sociabilitate, politeţe, dispoziţie de colaborare etc., după cum părinte bun înseamnă: răbdare, calm, înţelegere, un fond afectiv numit în termeni obişnuiţi, dragoste faţă de copil.

Cultivarea la preşcolar a dragostei de bine, de adevăr trebuie să se desfăşoare adaptat vârstei, ca un sistem referenţial. De asemenea, trebuie avute în vedere şi unele circumstanţe particulare, printre care cele mai de seamă sunt împrejurările concrete ale fiecărei măsuri sau acţiuni cu caracter educativ, considerarea educaţiei ca un proces neîntrerupt, continuitatea fiindu-i asigurată prin influenţele pe care le exercită coabitarea, deprinderile, obiceiurile şi întreaga comportare al tuturor membrilor grupului familial.

Cultivarea dragostei de bine, de adevăr are nevoie, mai ales, de acţiune şi nu de verbalism, de activitate şi nu de dialog, de descoperirea virtuţilor de către copil şi nu de oferire a lor de către părinţi. Binele ajunge la copilul mic, de cele mai multe ori, sub formula “e bine să faci aşa !” şi – mai ales – “nu e bine ce faci !”. Dar, copilul se întreabă de fiecare dată “de ce nu este bine?” Curent, la această întrebare părinţii răspund : “nu am timp să discut, aşa am zis, aşa faci, dacă nu faci aşa ai s-o păţeşti !”.

Apropierea copilului de bine (cu semnificaţia de normă de comportare şi nu de ordin ce trebuie ascultat) constituie calea spre înţelegerea binelui cu participare şi cu satisfacţiile ce decurg. Interdicţia de a nu se juca pe stradă sau pe trotuar cu mingea trebuie să fie înlocuită cu măsuri concrete evidente, creându-se un alt loc, sau oferindu-i prilejul unor jocuri mai captivante cu participarea directă chiar a părinţilor.

Care este rolul familiei în formarea educației?

Pentru a putea descoperi “binele” care mai târziu va deveni “principialitate, cinste, spirit de a-ţi ajuta aproapele, criterii de evaluare a comportării” este necesar ca în grupul familial să existe un cod de conduită bazat pe o egală respectare a normelor atât de către copii, cât şi de către părinţi. Respectiv, cerând copiilor să acţioneze într-un anumit mod, părinţii să constituie modelul şi imboldul în acea direcţie şi nu factor derutant.

Mobilizarea progresivă a efortului pentru a săvârşi fapte bune, de laudă, crearea sistematică a unor condiţii favorabile dezvăluirii întregului potenţial spiritual reprezintă însăşi logica pedagogică în munca cu preşcolarii. Participarea efectivă a părinţilor la necazurile copiilor, la evenimentele din viaţa acestora, le dau liniştea şi siguranţa.

Nu frica, nu teama trebuie să-l determine pe copil la acţiune; e bine să li se explice natura greşelilor săvârşite, gravitatea acestora şi nu să se apeleze la măsuri unilaterale de natură să producă blocaje psihice şi dezadaptare socială. În directă legătură cu această ultimă precizare menţionăm că dragostea de adevăr nu poate fi cultivată de către părinţii care instalează copiilor frica de pedeapsă.

De asemenea, să se ştie că drumul spre adevăr nu are trepte: este sau nu este adevăr, este ori nu este minciună sfruntată. Nu există adevăruri mici şi adevăruri mari, după cum nu există minciună mică sau mare : nu există domenii mărunte şi domenii mari în care se manifestă dragostea de adevăr ori înlocuirea acestuia prin neadevăr.

Importantă pentru formarea copilului în sensul cultivării şi promovării adevărului este consecvenţa între vorba şi fapta adultului, între cele teoretizate şi cele ce-i pot fi concret demonstrate. Aceluiaşi cadru educaţional de familie îi sunt proprii şi cultivarea dragostei faţă de frumos, privită ca un aspect al pregătirii bunului gust al copilului faţă de îmbrăcăminte, de ţinuta fizică, de cadru al locuinţei, precum şi ca frumuseţe în comportare, în relaţiile cu cei din jur.

Dragostea de frumos a preşcolarului se va întâlni peste ani, cu ordinea, cu curăţenia, cu decenţa în înfăţişarea fizică şi cu demnitatea în comportare, au floarea în ghiveciul căruia toarnă zilnic apa, cu grija de a realiza numai lucruri de bună calitate, sub aspect fizic, dar şi spiritual. Familia şi căminul, convieţuirea şi cadrul convieţuirii laolaltă a părinţilor cu copiii lor, reprezintă şcoala primilor ani ai copilului în care trebuie să primească bazele temeinice ale viitoarei sale conştiinţe, ale tuturor trăsăturilor care-l vor defini ca om integru în epoca maturităţii sale.

Familia este grupul cel mai important dintre toate grupurile sociale deoarece ea influenţează şi modelează persoana umana. Unii merg chiar mai departe şi susţin că acţiunea ei asupra persoanei e atât de mare, încât ea egalează acţiunea celorlalte grupuri sociale. Aceasta este cu deosebire cazul cercetărilor care vin dinspre psihanaliza, psihologia socială şi sociologie susţinând că familia este: adevăratul laborator de formare a persoanei.

Transformarea individului în persoană adică în “individ cu status social” este întâi de toate opera familiei. Sunt două cauze care explică această influenţă a familiei asupra persoanei: una este legată de faptul că acţiunea familiei se exercită mai de timpuriu iar a doua de acela că multă vreme familia e calea prin care se canalizează oricare altă acţiune de socializare, ea fiind identică cu întreaga lume socială a copilului.

Una dintre caracteristicile fundamentale ale curbelor de învăţare este că toate urca foarte repede la început şi apoi tot mai încet mai târziu, având deci o accelerare negativă. Aceasta înseamnă că eficacitatea acţiunii mediului e foarte mare în primii ani, mică mai târziu şi foarte mică după 25-30 ani când totul devine fix şi imuabil, deci familiei îi revine astfel privilegiul de a-şi exercita influenţa de la început.

Acest privilegiu este dublat de un al doilea: acţiunea familiei nu e numai cea mai timpurie dar multă vreme e şi singura având pe deplin monopolul fiind singurul factor de socializare a copilului din perioada preşcolară. Mediul familial este primul mediu educativ şi socializator pe care îl cunoaşte copilul şi a cărui influenţă îi marchează esenţial dezvoltarea ca individ.

Legătura copilului cu familia este, din această cauză, extrem de puternică şi – din multe puncte de vedere – de neînlocuit. Considerată în substanţialitatea efectelor pe care le produce, familia îndeplineşte importante funcţiuni în procesul general al integrării copilului în mediul social, fapt ce se reflectă asupra dezvoltării sale:

– creează o dependenţă absolută a copilului de membrii microgrupului familial : din punct de vedere fizic, psihic, material;

– datorită profunzimii relaţiilor de tip afectiv, impactul emoţional pe care îl exercită este maxim;

– familia oferă primele modele comportamentale, creează primele obişnuinţe şi deprinderi (nu întotdeauna bine conştientizate şi nici întotdeauna pozitive în conţinut);

– familia creează o anumită matrice existenţială, un stil comportamental care se imprimă asupra întregii evoluţii a individului şi care va genera, de asemenea, rezistenţă la schimbările ulterioare care se impun;

– influenţa educativă pe care o exercită familia este implicită, face parte integrantă din viaţă.

Educaţia copiilor se realizează atât prin intermediul procesului instructiv-educativ, cât şi în cadrul activităţilor extraşcolare, un rol important fiind deţinut de familie.

Familia si Rolul ei
Cum poate contribui familia la formarea educației?

Între factorii educaţiei, familia a fost şi este considerată ca factor prioritar şi primordial deoarece, în ordinea firească a lucrurilor, educaţia începe în familie, unde se formează “ceea ce este mai valoros pe lume – omul de caracter” –după cum spunea Loisel. Familia îşi aduce contribuţia în toate sectoarele educaţiei, aici copilul făcându-şi “ucenicia” pentru viaţă, cea morală rămânând însă esenţială prin substanţa pe care i-o imprimă familia.

Atmosfera afectivă din familie are o influenţă hotărâtoare asupra dezvoltării psihice în mica copilărie. În primii ani de viaţă copilul răspunde la tot ce se întâmplă în jur prin reacţii emotive care vor determina direcţionarea activităţii şi aptitudinilor de mai târziu. Năzuinţele copilului se formează în mica copilărie prin exemplul celor din jur.

În familie copilul învaţă limbajul şi comportamentul social, îşi formează aspiraţii şi idealuri, convingeri şi aptitudini, sentimente, trăsături de voinţă şi caracter. Întotdeauna ambianţa, climatul din familie influenţează, în raport cu natura sa, personalitatea copilului. Marele pedagog  John Locke, convins de puterea exemplului în familie, afirma: “Nu trebuie să faceţi în faţa copilului nimic din ce nu vreţi să imite”.

Zestrea de echilibru relaţional şi adaptativ pe care copilul o moşteneşte din tiparul reprezentat de familia sa este cea mai sigură investiţie pe terenul viitoarei lui personalităţi asigurându-i detenta realizării de sine şi a succesului în general. Din contră, dacă este crescut într-un climat tensionat, conflictual, instabil, copilul se poate inhiba ba chiar se poate maturiza afectiv şi conjunctiv.

Urmarea este, fie o puternică motivaţie prosocială de evitare a tot ce se aseamănă cu cele trăite acasă, fie într-o motivaţie antisocială ca expresie a nevoii de pedepsire a celor din jur, de răzbunare permanentă, de ură, rezultat al frustrărilor afective acumulate în primii ani de viaţă. Încă de când copilul formulează primele propoziţii simte nevoia să transmită părinţilor “evenimentele” din viaţa sa.

Dacă părintele va fi mereu ocupat, neatent, obosit, neavând dispoziţia sufletească nici timpul necesar să îl asculte pe copil, firul comunicării se rupe iar copilul se va simţi neglijat, respins în aşteptările sale. Va căuta răspunsuri în altă parte sau nu va mai căuta deloc. Numai fiind aproape de sufletul copilului, pătrunzând în gând şi luând parte la preocupările acestuia, părintele devine confidentul, sfătuitorul, punctul de rezistenţă şi încredere al copilului sporind şansele unei iubiri reciproce şi unui respect necondiţionat.

Iubirea unui părinte, adesea în exces şi inexplicabilă nu poate justifica erorile de comportament şi de atitudine în raport cu copilul, mai ales că ele decurg din impasul relaţiilor părinte-copil, părinte cu el însuşi, părinte cu partenerul de viaţă. Dacă într-o familie se cultivă nesăbuit dorinţele, pretenţiile copilului, dar se neglijează dezvoltarea iniţiativei, implicării personale în activitate, echilibrul, apar grave disfuncţionalităţi în relaţiile copiilor cu cei din jurul său, instalându-se unele trăsături de caracter, precum: egoism, lipsa de sensibilitate si atenţie faţă de alţii.

Rolul părintelui în existenţa copilului este fundamental, dar numai în măsura în care el găseşte forţa şi secretul de a lansa pe traiectoria vieţii un individ rezistent, puternic, adaptabil, echilibrat, bun şi, prin aceasta, predispus la o anume fericire. Părintele nu are dreptul şi nu poate să se substituie copilului sau, pe care trebuie să-l perceapă de la bun început ca pe o fiinţă autonomă, rolul său fiind acela de a-i facilita, stimula şi consolida manifestarea autonomiei şi eficienţei sale umane.

Se spune că “profesia” de părinte este una din cele mai vechi profesii care se practică de către toţi membrii comunităţii, însă puţini sunt cei care se străduiesc s-o înveţe sistematic, să-şi pună probleme şi să încerce să le rezolve la nivelul perioadei actuale. Pentru o bună educaţie a copilului este necesară conlucrarea familiei cu grădiniţa, iar apoi cu şcoala. Buna cunoaştere a ceea ce copilul trebuie să primească şi primeşte concret din partea familiei, conjugată cu o muncă metodică pe baze ştiinţifice, din grădiniţă, în condiţiile unei bune colaborări permanente dintre familie şi grădiniţă, al unei îndrumări suficiente a familiei reprezintă pârghii de bază în munca de formare a preşcolarului.

Premisa de la care trebuie să pornească această colaborare este unitatea, comunicarea, continuitatea şi competenţa în munca educativă. O cunoaştere suficientă a ambelor părţi este dată de o apropiere cu dublu sens familie-grădiniţă, grădiniţă-familie, apropiere care să corespundă interesului celor două instituţii: educaţia timpurie pentru viaţă a copiilor. Stabilirea unui program comun de educaţie în grădiniţă şi în familie, fixarea unor sarcini ale educaţiei în familie care să susţină, să întărească şi să întregească munca educativă din grădiniţă sunt condiţii de asigurare a unei unităţi de vederi a grădiniţei şi familiei.

De reţinut că: faptele de astăzi ale copiilor reprezintă o prefigurare certă a celor de mâine; deprinderile şi convingerile “creionate” acum constituie baza modului de acţiune în viitor; atitudinile şi comportamentele adulţilor cu care vin în contact (îndeosebi ale părinţilor) vor fi primele modele copiate cu fidelitate de către copii. Prin pregătirea şi educarea copilului pentru viaţă, facem posibil ca orizontul specific de năzuinţe să devină cotidian posibil. “Începeţi dar prin a vă cunoaşte copiii” (Jean Jacques Rousseau) se află şi astăzi la temelia educaţiei.

Funcţia de părinte este o “meserie” şi, ca oricare meserie, ea trebuie învăţată. Noţiunea de părinte nu poate exista separat de cea de copil/urmaş, după cum noţiunea de educator nu poate exista separat de cea de educat. Părinţii trebuie să cunoască, să devină conştienţi de influenţa pe care o exercită prezenţa lor în viaţa copilului, să fie convinşi că educaţia ce trebuie dată copilului, pentru societatea actuală este diferită de cele precedente, că societatea viitoare va fi diferită de cea actuală, iar copilul trebuie pregătit corespunzător.

Familia si Rolul ei
Metode educaționale

În scopul formării personalităţii copilului şi găsirii celor mai bune metode de educaţie, s-au organizat consfătuiri, întâlniri cu specialişti: medici, psihologi, pedagogi, asistenţi sociali, profesori, părinţi, învăţători, educatori. Au fost prezentate şi s-au dezbătut preocupările psihologilor şi recomandările lor expuse în diferite lucrări: J. Piaget, J. Bruner, U. Şchiopu, E. Verza ş.a.m.d. În urma dezbaterilor s-au stabilit zece reguli pe care trebuie să le aibă în vedere, deopotrivă, părinţii şi educatorii în vederea educării copiilor:

  • Să-ţi iubeşti copilul. Să te bucuri de el, să-l accepţi aşa cum este, să nu-l jigneşti, să nu-l umileşti, să nu-l descurajezi, să nu-l pedepseşti pe nedrept, să nu-l lipseşti de încrederea ta, să-i dai prilej să te iubească.
  • Să-ţi protejezi copilul. Să-l aperi de primejdii fizice şi sufleteşti, la nevoie chiar prin sacrificarea propriilor interese şi cu riscul propriei tale vieţi.
  • Să fii bun exemplu pentru copilul tău. Să-i transmiţi valorile şi normele etice ale societăţii. Să-i dovedeşti că trebuie să trăiască în dragoste şi armonie cu ai săi şi cu toţi cunoscuţii familiei. Să trăiască în cinste, în adevăr, cu respectul bunurilor, convingerilor şi al sentimentelor altora. Să crească şi să simtă tot timpul comuniunea “mamă – copil – tată”. Să-l obişnuieşti să participe la activitatea obştească.
  • Să te joci cu copilul tău. Să-ţi faci timp pentru copilul tău, să vorbeşti cu el, să te joci cu el cum îi place (jocurile lui), să iei în serios jocurile lui, să te familiarizezi cu lumea imaginilor lui.
  • Să lucrezi cu copilul tău. Să-ţi ajuţi copilul când încearcă să participe la munca în casă ori în grădină. Când copilul este mai mare, să-l obişnuieşti să participe la treburile zilnice din gospodărie şi pentru gospodărie.
  • Să laşi copilul să dobândească singur experienţe de viaţă, chiar dacă suferă. Copilul acceptă numai experienţele pe care le face singur. Propriile tale experienţe sunt lipsite de valoare pentru copilul tău. Trebuie să ai curajul să-i dai prilejul de a-şi acumula experienţele proprii, chiar dacă sunt legate de anumite riscuri.
  • Să-i arăţi copilului posibilităţile şi limitele libertăţii umane. Să înfăţişezi copilului posibilităţile extraordinare de desfăşurare ale omului, în conformitate cu înzestrarea şi talentele fiecăruia. Dar, în acelaşi timp, să-i arăţi că orice om trebuie să recunoască anumite limite în faptele sale, chiar şi în familie, faţă de părinţi. Ajută-l pe copil să recunoască şi să respecte aceste limite.
  • Să-l înveţi să fie ascultător. Să supraveghezi şi să îndrumi comportarea copilului, astfel încât prin acţiunile sale să nu genereze suferinţă nici pentru familie, nici pentru alţii.
  • Să aştepţi de la copil numai aprecierile pe care le poate da, conform gradului de maturitate şi propriei experienţe. Copilul are nevoie de mult timp până învaţă să se orienteze în această lume complicată. Ajută-l cât timp poţi şi cere-i o părere proprie sau un verdict numai când este în stare să-l dea, conform experienţelor acumulate şi gradului de maturitate.
  • Să-i oferi copilului trăiri cu valoare de amintire (călătorii, excursii, vacanţe, spectacole, serbări de familie, manifestări sportive). În vederea educării copilului, sunt necesare şi importante anumite cunoştinţe şi calităţi pe care părinţii trebuie să le dovedească, ca de exemplu: pricepere, simţul răspunderii, sănătate fizica şi psihică etc.

“Căci ei vor fi în lume şi în viaţă,

Aşa cum noi le-am spus şi arătat,

Iar ei,  la fel vor da povaţă

Şi-un lung popor de-acum, de noi format.”(Traian Dorz).

 

Bibliografie

  1. Giovanni Gentile, The Reform of Education, Forgotten Books , London, July 21, 2012;
  2. John Locke, Some Thoughts Concerning Education and of the Conduct of the Understanding, , October 1, 1996;
  3. Jean Piaget, Science of Education and the Psychology of the Child, Viking Press, June 1970;
  4. Jean  Jacques Rousseau, Emile: His Educational Theories Selected from Emile. Julie and  Other Writings, Barron’s Educational Series, December 1, 1964;
  5. Jerome Bruner, The Process of Education, Harvard University Press, January 31, 1976.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *