De ce este esențială integrarea părintelui  în procesul de recuperare al copilului cu Tulburare de Spectru Autist?
De ce este esențială integrarea părintelui în procesul de recuperare al copilului cu Tulburare de Spectru Autist?

Iubirea necondiționată, grija, atenția și răbdarea sunt doar câteva dintre atributele unui părinte; în același timp, loialitatea și afecțiunea unui copil pentru părintele său nu cunosc limite. Această relație primordială pune bazele unui adult integru, adaptat societății în care trăiește. Din interacțiunea cu părintele, copilul își ia resursele, își însușește valorile și învață despre reguli și norme, despre relaționare, comunicare constructivă, exprimare emoțională și comportamentală. Altfel spus, el devine, cu bune și rele, oglinda familiei sale.

Familia este sursa tuturor elementelor de care copilul are nevoie pentru a evolua, a crește și a se educa în mod corespunzător. O relație sănătoasă părinte-copil promovează dezvoltarea cognitivă și emoțională, iar un copil securizat va tinde să aibă o atitudine mult mai pozitivă în relațiile lui sociale. Studiile arată inclusiv că un copil fericit, lipsit de griji, care se bucură de suportul familiei sale, se poate vindeca mai ușor și mai repede.

A fi părinte este o provocare. Acest rol nu vine cu manual de instrucțiuni și nimeni nu poate stabili niște parametri perfecți. Fiecare copil are particularități unice, așadar fiecare modalitate de educare va fi unică. Lucrurile devin mai complicate atunci când una dintre particularitățile copilului este diagnosticul de Tulburare de Spectru Autist. Și da, o numim particularitate pentru că diagnosticul nu îl definește pe copil.

În perioada imediat următoare diagnosticării, părinții se pot simți copleșiti, confuzi și obosiți, drept urmare implementarea unui plan de acțiune este un bun punct de plecare. Pentru ca terapia să dea rezultatele scontate, părintele are nevoie să se documenteze cu privire la demersurile terapeutice, să aleagă un specialist cu care să rezoneze din punct de vedere al conduitei și modalității de lucru și, pe cât posibil, să se implice activ în procesul de recuperare al copilului.

De ce este important, și chiar necesar, să încurajăm co-terapia? Pentru că participarea familiei are beneficii extraordinar de importante în recuperare. Primul pas îl reprezintă informarea temeinică și înțelegerea pe deplin a Tulburării de Spectru Autist. Predictibilitatea, disponibilitatea, consecvența, răbdarea, și respectarea limitelor și a zonei de confort sunt constante esențiale în interacțiunea cu un copil diagnosticat cu autism, iar educarea în acest sens va avea loc în cadrul spațiului sigur și lipsit de prejudecată al terapiei. Tot în cadrul terapiei părintele va învăța să facă diferența între condiționare și pedeapsă, iar cu ajutorul tehnicilor terapiei ABA va pătrunde în universul copilului său și îl va ajuta să își îmbunătățească abilitățile.

Hope ad Help Prin participarea la sesiunile de terapie ABA, părintele va putea, totodată, să devină ghid pentru copilul său și să îl ajute să aplice în viața de zi cu zi ceea ce învață în cabinet. Astfel, atât părintele, cât și specialistul, se vor asigura de funcționalitatea și aplicabilitatea noilor achiziții în mediul din care copilul face parte, acasă, la școală sau în societate. Prin formarea unei echipe unite cu specialistul, părintele îi va transmite copilului, nu numai sprijinul de care acesta nevoie, cât și apartenența la un proces care nu îl izolează, ci, dimpotrivă, îl apropie de familia sa.

Un alt avantaj al implicării active a părintelui în recuperare îl constituie însăși relația pe care o are cu copilul, el fiind cel care știe cel mai bine să descifreze limbajul nonverbal al copilului. Cine poate cunoaște mai bine copilul decât părintele său? Aportul părintelui pentru setarea obiectivelor din terapie este așadar crucial. Principiile terapiei ABA vizează atingerea autonomiei, reducerea comportamentelor nedorite și creșterea comportamentelor dezirabile, iar discuțiile cu părintele pot ajuta la prioritizarea achizițiilor.

Este important de înțeles că a fi co-terapeut al copilului nu implică prezența la fiecare sesiune de recuperare, ci la un minim de o sesiune pe lună, în care părintele să observe tehnicile specifice, să învețe cum să le aplice el însuși acasă și să aibă, practic, o voce. Implicarea părintelui în proces se va concretiza, de asemenea, în relația cu terapeutul, prin feedback-ul pe care îl primește după fiecare sesiune și prin ghidul pus la dispoziție de către terapeut, în care va regăsi noțiuni teoretice, instrucțiuni de pus în aplicare tehnicile, idei de jocuri, activități și recompense. În acest fel responsabilitatea pentru progresul copilului nu stă numai în sarcina specialistului, ci și a părintelui.

A crește un copil cu TSA nu este o sarcină ușoară. Este important ca părinți să fie implicați în egală măsură în recuperare, pentru a preîntâmpina epuizarea, deconectarea dintre parteneri și suferința emoțională. Uneori părinții au nevoie de suport moral din partea cuiva care le înțelege lupta, astfel că participarea la grupurile de suport ar putea face diferența, precum și ajutorul unui specialist care să poată readuce armonia în cuplu.

Hope ad Help Mulțumită nenumăratelor studii și cercetări din domeniile psihologiei și medicinei, părinții își pot ajuta astăzi copiii diagnosticați cu Tulburare de Spectru Autist să ducă o viață cât mai bună posibil. Normalizarea acestui diagnostic rămâne una dintre cele mai des întâlnite provocări ale unui părinte, având în vedere stigmatizarea continuă. Misiunea părinților, dar și a specialiștilor, este de a transmite acest mesaj, pentru ca integrarea să se realizeze cu mai multă ușurință.

Dincolo de orice formă de terapie, copilul are nevoie, ca oricare alt copil, să se joace, să se bucure de copilărie și să se conecteze cu părintele său la un nivel profund și autentic. Fără îndoială că fiecare copil merită tot ce este mai bun. Este totuși responsabilitatea părintelui să se asigure că acesta va primi cele mai bune șanse în viață.

Bibliografie:

  1. A Parent’s Guide to Evidence-Based Practice Autism, National Autism Center, 2011
  2. https://www.hopebridge.com/blog/why-parent-involvement-in-autism-therapy-is-necessary/
  3. https://www.rtor.org/2020/10/07/how-parents-can-help-children-with-autism-make-sense-of-their-world/

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *